הגר נגב פלד

אבחון בשלות

מטרת האבחון הינה לבחון את בשלותו הרגשית והקוגניטיבית של הילד לפני המעבר לכיתה א'. המעבר לכיתה א', הינו מעבר משמעותי מאוד הכולל הסתגלות למסגרת חדשה, עמידה בדרישות שונות וביסוס תהליכי למידה מובנים, השונים מאוד מסביבתו המשחקית כיום בגן.

הצורך באבחון זה עולה כאשר צוות הגן בשיתוף עם ההורים, מבחין בקשיים בתחום ההתנהגותי- חברתי, הרגשי, השפתי או הדידקטי. אבחון זה, מספק להורים תמונה רחבה יותר אודות, קשיו של הילד לצד חוזקותיו, אשר תסייע להם בקבלת החלטה, אודות המועד המתאים ביותר לעלות לכיתה א'.

במסגרת האבחון יבדקו התחומים הבאים:

  • תפקוד קוגנטיבי (מנת משכל): הסקת מסקנות, תפיסה חזותית, זיכרון שמעתי, מהירות עיבוד ועוד.
  • בשלות שפתית: אוצר מילים, ידע תחבירי ומורפולוגי וכדומה.
  • מודעות פונולוגית : ערנות לצלילים במילה.
  • בשלות רגשית חברתית: יכולת הסתגלות למצבים חדשים, התמודדות במצבי קונפליקט, דימוי עצמי, עמידה מול קושי ופתרון בעיות.
  • תפקודים גרפו מוטוריים- העתקת צורות, תיאום עין יד, תפיסה חזותית ועוד.

אבחון זה יערך במהלך גן חובה. חשוב שהאבחון יעשה בחודשים מרץ עד מאי לכל המאוחר. את תוצאות האבחון יש להעביר לרשות המקומית עד סוף מאי. עד לתקופה זו הרשות המקומית אחראית לשמור מקום לילד גם בגן חובה וגם בבית הספר אליו הוא משויך.

הגורם המוסמך לביצוע האבחון הינו פסיכולוג שעבר הכשרה יעודית בעריכת אבחוני בשלות. ניתן לבצע את האבחון במסגרות פרטיות או במרכזי השירות הפסיכולוגי לילד (לאחר פנייה של הגננת למרכזי השפ"ח).

אבחון בשלות

בתחום של לקויות למידה, אין בערך, יש בדיוק!

לקבלת מידע ופרטים נוספים יש למלא את הטופס: