שאלות ותשובות
אבחון פסיכו- דידקטי, הינו אבחון משולב הכולל את החלק הדידקטי לצד בחינת מנת המשכל של הילד
(רמת האינטליגנציה) ועולמו הרגשי. חשוב ומומלץ שאבחון זה יעשה על ידי שני אנשי צוות שונים: פסיכולוג
ומאבחן דידקטי שהוא בעל תואר שני בלקויות למידה.
הצורך באבחון זה עולה כאשר ישנה שאלה אודות מצבו הרגשי של הילד, המשפיע על תפקודו היום יומי
ו/או הלימודי, או בשל חשד לאינטליגנציה נמוכה. לעיתים משרד החינוך דורש לקיים את החלק הפסיכולוגי
לצורך מתן 'התאמות בבחינה' מרמה 3 (לדוגמא: מבחן בע"פ, מבחן מותאם וכדומה).
במפגשי האבחון הפסיכולוג יערוך לילד מבחנים השכלתיים (כגון: תיאור סיפור מתמונות) שיהוו צוהר
לעולמו הפנימי ומבחן 'וודקוק ג'ונסון' ( Woodcock-Johnson ) הבוחן את מנת המשכל.
אבחון דידקטי הוא אבחון הבודק את תפקודו הלימודי של הילד ביחס לבני גילו. במסגרתו נבדקים יכולות הקריאה והכתיבה, הבעה בכתב ובעל פה, יכולות גרפו מוטוריות, תפיסה חזותית, הסקת מסקנות, אוצר מילים ועוד. בעת הצורך נבדק גם התפקוד במקצועות החשבון והאנגלית.
ממש לא! הגורם היחיד המוסמך לאבחון קשיי קשב וריכוז הינו רופא מומחה בתחום הקשב, נוירולוג או
פסיכיאטר. במסגרת האבחון הדידקטי/ הפסיכו דידקטי, ניתן לעלות חשד לקשיי קשב וריכוז ולתאר את
פרופיל הלמידה (לדוגמא: נמהר ואימפולסיבי, מתוכנן ומבוקר וכדומה). כמו כן, אפשר לבצע הרחבה של
מבדקי moxo או BRC , אולם גם מבדקים אלו מעלים חשד בלבד, אותו יש לבחון מול גורם מקצועי
מוסמך.
לא בהכרח. לקות בחשבון (דיסקלקוליה) הינה לקות פחות נפוצה בקרב האוכלוסייה. הרחבה בתחום זה תעשה רק במידה ודווח על קשיים משמעותיים בתחום החשבון (תפיסה והבנה כמותית, שליטה נמוכה בפעולות החשבון וכדומה). באנגלית, חשוב לעשות הרחבה החל מסוף כיתה ו' ואילך, שכן ממצאי האבחון חשובים לצורך בחינת הבגרות באנגלית בהמשך הדרך.